Ile tajemnicy przedsiębiorcy, ile zwalczania nieuczciwej konkurencji
Tajemnica przedsiębiorstwa stanowi jedno z najważniejszych dóbr, wpływających na jego sukces i siłę na rynku. Wartość ta powinna podlegać szczególnej ochronie, zarówno w relacji z pracownikami, współpracownikami, jak i podmiotami zewnętrznymi.
Wydawać by się mogło to oczywiste, jednakże przedsiębiorcy wielokrotnie zadają siebie pytanie, co faktycznie podlega ochronie, a jakie informacje mogą być swobodnie rozpowszechniane na rynku. Ustawodawca nie ułatwia na nie odpowiedzi, mimo ostatniej nowelizacji ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: ustawa), która weszła w życie 4 września 2018 roku. Jest ona następstwem podjętej przez polskiego ustawodawcę decyzji co do sposobu transpozycji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem (dalej: Dyrektywa).
Definicja – przed i po zmianie
Zgodnie z obowiązującą po nowelizacji definicją, tajemnica przedsiębiorstwa dotyczy w szczególności informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych lub innych informacji posiadających wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. Warunkiem dochowania tajemnicy jest podjęcie przez uprawnionego do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi, działań w celu utrzymania ich w poufności przy zachowaniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta